Deze MG 1300 mk2 uit 1970 was ooit het trotse bezit van schrijver en tekenaar Dick Bruna. Is later naar de collectie van garage Jan Donker in de Meern gegaan. Dit bedrijf is al weer enige tijd historie. Deze MG is in februari van dit jaar overgegaan naar een nieuwe eigenaar en mag sinds kort de weg weer op. 

Deze Morris 1100 mk1 uit 1966 (kenteken 60-11-BU) werd een tijdje terug op MP aangeboden. Kwam eveneens uit de collectie van garage Jan Donker. Hopelijk is die in goede handen gekomen. Want originele Nederlandse MK1's zijn op één hand te tellen.  

De enige nog bestaande originele Nederlandse Riley 1300 (kenteken: 08-70-JR)  Foto door mij genomen op de British auto Jumble in Waalwijk, 2012.

 

Wolseley 's en Riley 's werden voor de Nederlandse markt verdeeld door fa. Dirk van der Mark uit Amsterdam.  Tevens dealer voor  Morris en MG.

In de loop van de jaren 70 verdwenen de merken Riley en Wolseley geleidelijk van de markt door reorganisaties bij moederbedrijf British Leyland. En in 1979 gooide de fa. van der Mark definitief de handdoek in de ring.   

 

Eveneens een Riley 1300 met NL kenteken (88-89-AP). Waarschijnlijk bestaat deze auto niet meer..?

Kenteken is ook niet meer bekent bij het RDW register.

 

Dit is een Morris 1300 met de neus en emblemen van een Riley 1300 (Kestrel)

Knap stukje huisvlijt ! 

 

Nog een stukje huisvlijt. Een ADO16 met een Rolls Royce grille. Over smaak valt te twisten. 

Een 'Corniche Convertible' voor de gewone man.  

Prototype voor een convertible. Destijds gebouwd in de werkplaatsen van BMC in Engeland. Is thans in bezit van een liefhebber in Nederland.

Nederlandse  Morris 1300  'Crayford' convertible. Helaas alweer een tijdje geleden geëxporteerd naar het buitenland.

Ook de kit car fabrikanten wisten de ADO 16 te vinden. Hier 'de Magenta' met  MG grille.   

Hier een andere kit car  'de Ranger'  uit de jaren 70.  Heeft  wel iets weg van een Mini Moke.

De Navajo uit de jaren 80.  

Mijn eigen 'joy & pride'  Austin 1100 Glider mk2 uit 1969 (kenteken: 00-54-ME). Sinds 2002 in mijn bezit. Mag af en toe naar buiten met mooi weer.

Deze Glider is destijds nieuw verkocht door (voormalig) Austin dealer 'Garage de Waag'  aan de Brink in Deventer. Uitbater van deze garage was dhr. Wim koster. In de loop van de jaren 70 is deze garage verdwenen. Auto heeft vanaf begin in de omgeving van Ommen en Lemele gereden. Eigenaars waren 2 broers. Verhaal is dat er in een lokaal krantje (jaren 80) een leuk stukje over deze Glider en de eigenaars heeft gestaan. In die tijd zag je een Glider al niet meer regelmatig in het verkeer.    

 

 

Één van de weinige 'links-gestuurde' (LHD) Vanden Plas Princess met NL kenteken. Is wel een 'import' uit België.

Austin 1300 Countryman (kenteken: DH-45-87) Foto genomen tijdens een bijeenkomst van de (voormalige) 'ADO16 BMC 1100/1300 Owners Club'. Deze club ging in 2004 over in het AMRW-register.  

Zo nu en dan duikt er toch weer een onbekende Austin 1100  op. Deze staat in de oldtimer collectie van autobedrijf van der Vliet in Goes. Auto was ooit nieuw gekocht door een lokale huisarts. Die er tot 1980 zijn bezoeken mee aflegde. Daarna voor lange tijd in een loods verdwenen. Thans staat de auto te pronken met andere oudjes in een mooie showroom . Kenteken (42-73-JJ) uit 1969 van deze Glider is wel slapend. Autobedrijf van der Vliet was vroeger Austin / BL dealer. Tegenwoordig dealer  van Subaru.    

Zo kon je ze in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw regelmatig tegenkomen in het wild.

Vanaf begin jaren '80 zijn ze in een rap tempo uit het straatbeeld verdwenen.

(foto: nationale beeldbank)    Hieronder nog een aantal 'beeldbankjes'

Austin Glider   Het kenteken: 66-33-FZ komt niet meer voor in de databank van de RDW.   

Austin Glider mk1 (HS-78-63) met ernaast een Triumph Herald met soft top.  

Kenteken is niet meer bekend bij RDW.  

Ergens langs de gracht...  Let op de 'BLMC' raamsticker, stripings en mistlampen ! Een echte boy racer !  

Austin Glider mk1 (kenteken: FN-62-56)

Dagelijkse boodschappen met 'de Glider' .

Austin of Morris...? Hartje winter, samen met een Triumph Herald op de foto..

(kenteken: 32-54-GG) 

kenteken helaas niet goed zichtbaar..

Be IN...with AUSTIN !  Pakkende slogan uit de jaren 60 !  (sticker op achterruit)

Een mk1 en mk2 (79-95-RE) voor het restaurant 'The Admiral Nelson' !

 

Austin 1300 GT  (kenteken: 80-25-MT)

Austin 1100 mk1  aan de Coornhertkade in Alkmaar  

 

 

 

Een Glider in Haarlem bij de zomerbrug (1969)

 

Mk 1 op 'de Brink' in Deventer.   

We schrijven winter 1970.  Karel van het Reve, hoogleraar 'Slavische letterkunde' aan de Rijksuniversiteit Leiden (essayist voor het NRC & Parool en schrijver) , gleed met z'n Austin Glider over de rand van een bevroren Leidse gracht.   

Met hulp van omstanders wist hij er heelhuids uit te klauteren. Wel een nat pak natuurlijk.

" Ik was de enige die rustig bleef " vertelde Karel van het Reve over de consternatie.

 

Karel van het Reve was de oudere broer van schrijver Gerard van het Reve (bekent van o.a. De Avonden)

 

 Foto komt uit het verzamelwerk  " Knip dan, toe dan ! "  Karel van het Reve in beeld  (2011).

 

                                                                                 

Hier wat afbeeldingen genomen op sloperijen..

 

 

The end !  Nederlandse 2 drs op de sloop..  

Hier samen met een Mini.  

 

Foto is ergens in Engeland genomen.

We zien hier ook nog een Ford Anglia en Austin A40 Farina bovenop liggen.  

De A40 Farina was eigenlijk de voorloper van de Austin 1100 .  Hoewel die nog tot 1967 tegelijkertijd leverbaar bleef naast z'n opvolger.  

Hier is nog net de achterkant van een MK1 te zien. In verre gaande staat van ontbinding.

Van deze sloper heb ik een tijdje terug nog wat onderdelen kunnen halen voor de voorraad.

Auto was verder  'kats verrot'. Plaatwerkdelen bestonden grotendeels uit roest, polyester en plamuur.

En was een keer met de hand overgeschilderd.  Op het moment van 'de sloop' zat er nog steeds een geldige APK op ! 

De 1300 motor was er al uitgehaald door een Mini liefhebber.  De rest was voor de oud-ijzerman

Aan de ene kant jammer. Maar aan deze Glider was geen eer meer te behalen.

 

 

 

 

 

Nog meer ADO 16 plaatjes. 

 

Ook in het wagenpark van het koningshuis een ADO16.

Hier een MG 1100 met kenteken AA-28 van Prinses Margriet.   

Amersfoort 1965.

Hier dezelfde MG 1100 na een ongeval in de omgeving van Bodegraven op 24 mei 1965.

 

tekst bij de foto uit het ANP archief ;   

PRINSES MARGRIET IS MAANDAGMIDDAG MET HAAR AUTO BIJ HET OPRIJDEN VAN DE OPRIT NAAR DE RIJKSWEG DEN HAAG-UTRECHT IN DE OMGEVING VAN BODEGRAVEN GESLIPT EN TEGEN DE DAAR AANWEZIGE VANGDRAAD GEBOTST. DE PRINSES WERD LICHT AAN DE ARM GEWOND: DE AUTO, DIE OMGESLAGEN IN DE BERM TOT STILSTAND KWAM, WERD ERNSTIG BESCHADIGD.

 

 

Onderstaand een link naar een krantenartikel uit het 'Utrechts Nieuwsblad' van 25 mei 1965

http://img.photobucket.com/albums/v332/jerryv8/UN%2025%20mei%2065_zpsr1g6hlpx.jpg

 

 

Familie kiekje omstreeks 1965. Ergens in Amsterdam-Geuzenveld.

   Ik zelf lig nog als klein ventje in de kinderwagen.

 Maar wat zien we op de achtergrond..?  Even inzoomen...   

 

 Jawel..!  Een Austin 1100 Glider.. . Nog wel een Mk1 uiteraard.