Om het hydrolastic veersysteem op pijl te houden, zal er af en toe een beroep moeten worden gedaan op een garage (meestal voormalige Austin-Rover dealer) welke in het bezit is van een 'Churchill' hydrolastic pomp. Zoals hiernaast afgebeeld. Sommige hobbyisten gebruiken wel een omgebouwde (oude) hoofdremcilinder.
De hydrolastic vloeistof is meestal wel verkrijgbaar bij een goed gesorteerde 'British Car Parts dealer' of via ebay.uk . Eventueel kan ook een goede kwaliteit (groene) koelvloeistof gebruikt worden. Ik ken een aantal eigenaren die dit al jaren zonder problemen doen.
Autobedrijven met hydrolastic pomp;
-Autobedrijf v/d Post Sloterweg 131-133, 1171 CL Badhoevedorp. (per 30 maart 2020 gestopt met bedrijf)
-Klassiekerbehoud.nl, Leidseweg 236, 2253 JK Voorschoten (zie ook hun website !)
(kunnen na afspraak ook defecte bollen repareren, leidingen en/of veerbollen onder uw auto vervangen).
- Minor Motorcars, Legmeerdijk 70-82, 1058 NH, Amsterdam
- Autobedrijf Damen & Kroes BV (vestigingen in Boxtel en Den Bosch)
- S + S tuning Industriestraat 79, 7482 EW Haaksbergen
- Imparts 'total british car service' Bonnetstraat 33 6718 XN in Ede
(kunnen na afspraak ook defecte bollen reparen en/of veerbollen onder uw auto vervangen).
- Boss Classics Hogedijk 12 8464 NP Sint Johannesga
- Weusthof Automaterialen Kraanvogelstraat 14 6601 DH Wijchen (MG F & TF specialist maar kunnen ook auto's met hydrolastic vering op hoogte brengen)
BTW: Mocht U het liever in eigen beheer zelf doen; Er is een compacte hydrolastic pomp op de markt. Heb deze een tijdje terug aangeschaft (120 BP) via de ebay-shop van Ian Kennedy uit de UK. Betaling kan o.a .met Pay Pall. Zie ook https://hydragasandhydrolasticservice.com/about-us/ Ben er zeer tevreden over.
Bovenstaand de juiste hydrolastic hoogte voor de ADO 16. Gemeten vanaf hart wielnaaf tot rand spatbord.
Voor onderdelen kun je natuurlijk kijken op Marktplaats.nl of bij lokale garagebedrijven die Engelse auto's onderhouden en repareren. Heel veel mechanische delen zijn identiek aan die van de (classic) Mini. Dus een Mini specialist kan ook nog uitkomst bieden.
Maar niet alles is nog leverbaar. Vooral plaatwerk zoals voorschermen kunnen lastig zijn. Er worden ook nog wel eens imitatie schermen aangeboden. Deze missen alleen de knik aan de bovenkant. Wanneer dan slechts één scherm wordt vervangen, klopt eigenlijk de symmetrie van de auto niet meer. Ik kijk regelmatig op het Engelse 'ebay.co.uk' voor reservedelen.
Heb hier een hyperlink zodat je gelijk op de goede pagina terecht komt.
http://www.ebay.co.uk/sch/Car-Parts-/9884/i.html?_from=R40&_nkw=bmc+1100+%2F+1300
Heb hier al regelmatig het één en ander kunnen weghalen. Zoals nieuwe tapijtset. Betaling doe ik met een PayPall account. Is éénvoudig aan te maken. Heb alleen maar positieve ervaringen hiermee..
ANG Classic Car Parts in de UK ( https://www.angclassiccarparts.co.uk/products/austin-morris-bmc/austin-morris-11001300-ado16 ) heeft ook het nodige op ADO16 gebied liggen. Zij zitten ook op de Britse Ebay
Voor de ADO 16 was vroeger een aparte club in Nederland. Deze is helaas een jaar of 16 geleden ter ziele gegaan. Deze is toen geruisloos overgegaan naar het AMRW register. Een club voor eigenaren van Austin, Morris, Riley en Wolseley auto's en aanverwante merken MG en Vanden Plas.
Zie: http://www.amrwr.nl/
En voor de yahoo nieuwsgroep van het register: https://groups.yahoo.com/neo/groups/AMRWRgroup/conversations/messages
Of kijk eens op het Engelse ADO 16 forum ; http://www.forums.ado16.info/cgi-bin/forum/Blah.pl?
Via 'The 1100 club' is het hiernaast afgebeelde boek verkrijgbaar. Een 'must have' voor de ADO 16 liefhebber.
Zie http://www.the1100club.com/bookdetails.php
Heb het pas geleden ook aangeschaft. Betaling kan per PayPall of credit card.
Mission statement van de (voormalige) BMC 1100/1300 ADO 16 Owners Club ;
"Gewoon zorgen dat er 'whatever' er Gliders 'wherever' blijven rijden".
Vroeger ging er meer kapot, er was ook meer begrip als er iets kapot ging. Je experimenteerde meer en als het dan toch weer kapot ging dan was het gewoon afgelopen.
Voor de meeste van ons is dat hobbyachtige experimenteren verdwenen. Daarmee ook het gevoel van gedeelde smart is halve smart. Bij de club proberen wij het bovenstaande staande te houden, lekker bezig zijn met een beproeving voor jezelf en het materiaal. De essentie van de club en zo'n auto is om leuk bezig te zijn. De rest is bijzaak. Ook al heb je maar honderd meter kunnen rijden, je moet na afloop kunnen zeggen; maar lol dat we hebben gehad !
be IN... with AUSTIN !
Maak jouw eigen website met JouwWeb