Hier volgt een overzicht van voormalige dealers van de diverse ADO 16 modellen. Een aantal bedrijven bestaat nog steeds, Maar houden zich tegenwoordig met hele andere activiteiten bezig.

De import van Austin & Vanden Plas auto's in Nederland werd verzorgd door fa. R.S. Stokvis uit Rotterdam en voor Morris & MG door fa. J.J. Molenaar uit Amersfoort.  Dirk van der Mark uit Amsterdam deed de merken Riley & Wolseley. Doordat eind jaren 60 al deze BMC- merken waren opgegaan in British Leyland viel de beslissing vanuit Engeland om vanaf 1970 het importeurschap voor Nederland te centraliseren in 'British Leyland Nederland' te Gouda . 

Dit kwam voor bovenstaande bedrijven als een bittere pil. Vooral voor fa. Stokvis kwam dit extra hard aan, omdat zij kort daarvoor flink geïnvesteerd hadden in een nieuw bedrijfspand.

  Het bedrijf van Dirk van der Mark werd 'gedegradeerd' tot dealerbedrijf voor 'British Leyland' auto's. Hiervoor werd verhuisd naar een pandje aan de Amstelveenseweg van een voormalige Ford dealer. Door de middelmatige kwaliteit van de BL-producten uit Engeland en teruglopende klandizie, viel na 75 jaar in 1979 uiteindelijk het doek voor deze Amsterdamse firma.

 In 1969 was de Riley merknaam al geschrapt uit de prijslijsten (Riley Elf, Kestrel en 4/72 saloon). En in 1975 viel het doek voor Wolseley. Als laatste prijkte de naam nog heel  even van maart tot oktober 1975 op de Wolseley 18-22 series (Austin Princess) . Alleen voor de Britse markt.

  Morris wist het tot en met 1984 vol te houden met de Morris Ital een gefacelifte Morris Marina. En Austin nog tot 1994 met de Maestro en Montego. Vanden Plas was op het laatst alleen nog maar een toevoeging voor diverse Austin & Rover modellen met wat luxe accessoires. Werd ook nog een tijdje gebruikt door Jaguar en Daimler om de topmodellen aan te duiden.  

 Van de oude BMC merken heeft alleen de 'MG merknaam' min of meer de huidige tijd overleeft. Zij het in Chinese handen en voornamelijk voor de Chinese markt. 

 

 

In december 1968 verscheen er nog een officiële reactie van de BLMC directie in de pers. Hierin werd nog ontkend dat de merken Riley & Wolseley zouden verdwijnen.

 Gek genoeg was Riley een jaar later al van de markt verdwenen en Wolseley volgde een paar jaar later  ! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- krantenartikel uit 'de Leidsche Courant' van 10 dec 1968.

 

In de zomer van 1974 valt  het doek voor de BMC 1100 / 1300.  In Spanje (Authi) en Zuid-Afrika (Leykor) loopt de productie nog heel even door voor de lokale markt.

 

'Leidsche Courant augustus 1974'    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb